5 anledningar att använda en chatt på er hemsida

Funderar ni på att införa en chatt på hemsidan? Här är fem starka anledningar till att komplettera er kundservice med en chatt.

evenemang_webbinarium_chat2x

1. Effektivare än e-post

En utmaning med kundservice via e-post är att det ofta blir många konversationer fram och tillbaka. Ibland behöver man ställa en följdfråga eller be om mer information. Ibland uppstår missförstånd. Med en chatt får både ni och kunden snabbt möjlighet att ställa följdfrågor eller komplettera med ytterligare information. På det här sättet förkortar ni de interna handläggningstiderna när mail inte längre behöver skickas fram och tillbaka. Ärenden löses på minuter istället för dagar.

2. Kortare väntetider än i telefon

Typen av ärenden i chatt och telefon liknar ofta varandra. Men i telefon kan medarbetare bara hantera ett samtal åt gången. Med chatten kan ni hantera upp till 3-4 ärenden samtidigt, utan att kunden upplever sämre service eller långa väntetider. Med en väl avvägd kombination av färdiga svar och ett personligt bemötande får ni också ned tiden det tar att skriva era svar ytterligare.

3. Ökad konvertering och försäljning

Oavsett om man är en kommun, traditionellt företag eller e-handlare så har man ofta ett mål med kundens besök på webbplatsen. Kanske vill ni att kunden ska ladda ned en blankett, anmäla sig till något eller genomföra ett köp? När frågor uppstår är det därför kritiskt att kunden kan få svar direkt. Behöver man skicka sin fråga via e-post riskerar kunden att lämna webbplatsen med oavslutat ärende.

En chatt hjälper er att fånga upp de här situationerna och erbjuda hjälp när den behövs som mest. Ni kan välja vilka sidor på er webbplats som chatten ska visas på för att säkerställa att snabb hjälp finns tillgänglig vid rätt tillfälle.

4. Överträffa förväntningar

Många är fortfarande inte vana vid att kontakten med ett företag bara är ett klick bort. Med en chatt kan kunden få sitt ärenden löst inom några minuter. Det leder till ökad kundnöjdhet och bättre affärer.

I en bra chatt ser ni också vilken sida kunder befinner sig på och hur de rör sig på webbplatsen. Ni kan då ytterligare anpassa svaret utifrån situationen utan att behöva ställa onödiga frågor.

5. Nå nya målgrupper

Barn och ungdomar använder motvilligt sin e-postadress. De är dock vana vid att ta kontakt via informella kontaktvägar och olika chattar så som Messenger och Snapchat. Flera kommuner rapporterar exempelvis att de sett en ökad kontakt med ungdomar på sin webbplats efter att man infört en chatt.

Vill du veta mer om hur en chatt kan förbättra er service? Kundo Chat är en enkel och modern chatt som hjälper er nå alla fördelarna här ovan. Läs mer och se den korta videon om Kundo Chat

Kommentera

XHTML: Du kan använda dessa taggar: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>