Rapport: Så jobbar svenska kundserviceorganisationer 2017

För tredje året i rad publicerar vi på Kundo rapporten Digital kundservice i Sverige. Över 70 chefer och medarbetare inom kundservice har hjälpt oss förstå vilka verktyg och kanaler man använder, vilka trender man ser och vilka satsningar som planeras.

De senaste åren har präglats av en intensiv satsning på nya kanaler i spåren av digitalisering, sociala medier och nya förväntningar hos kunderna. Etableringen av kundservice i nya kanaler avtar nu men fortfarande tror fler än 50% av de svarande att de finns tillgängliga i fler kanaler om ett år.

Chatt fortsätter att vara en populär satsning, något som förstärks av att Facebook det senaste året gjort det möjligt för kunderna att chatta direkt med företag och organisationer via Facebook Messenger.

Det har skrivits mycket om artificiell intelligens (AI) och chattbottar som naturliga nästa steg inom kundservice. Även om detta säkert kommer saknas fortfarande lättillgängliga och billiga tekniska lösningar för det, vilket också märks i årets undersökning.

Vill du veta mer och jämföra din organisation med kollegorna i branschen?
Ladda ned rapporten Digital kundservice i Sverige 2017

 

Kommentera

XHTML: Du kan använda dessa taggar: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>