Och vinnaren av årets Kundoforum 2016 är….

På höstens användarträff utsåg vi 2016 års Kundoforum! Vi vill varje år lyfta fram forum som skapar extra stort värde för kunder och företag. Forum där kundservicemedarbetarna gör ett särskilt bra arbete i mötet med sina användare.

Vi fick in många bra nomineringar och det finns många värdiga vinnare bland Sveriges alla kundserviceforum. Det var väldigt jämt i toppen, helt enkelt för att det finns så många bra forum med en egen nisch och som utgör stort värde för sin organisation.

Vinnaren av årets Kundoforum 2016 är…

WWF

Juryns motivering: Ett forum som bemästrat utmaningen med både stora och väldigt detaljerade frågor, kunnat ge sina besökare en god service och samtidigt arbetar proaktivt med forumet för att alltid ge sina besökare möjligheten att hitta aktuell information.

screen-shot-2016-12-23-at-09-32-50WWF började använda Kundo i mitten på mars 2016 och har gått från ett ganska litet forum till att storsatsa och utnyttja forumet proaktivt i all sin kommunikation.

De bemästrat den stora utmaningen med både breda och väldigt detaljerade frågor inom det stora området djur och natur i hela världen. De ger lägger mycket tid på att alltid ge forumbesökarna bra och detaljerade svar och på att hålla forumet uppdaterat skick. Trots detta så har de lyckats hålla teamet litet för att kunna ge personlig service.

De försöker hela tiden att sprida forumet i nyhetsbrev, sociala medier och länkar för att alla besökare ska kunna finna den information de söker så lätt som möjligt oavsett vad man undrar över. Nya faddrar får från första början veta att forumet finns, via det fadderbrev de får, vilket gör att deras besökare vet direkt vart de kan få svar på sina frågor oavsett vad det handlar om.

Besök WWFs forum här!

Andraplatsen går till…

Botkyrkabyggen

Juryns motivering: Ett forum som innehåller både välformulerade frågor och svar men också värdefulla synpunkter och förslag som har hjälpt organisationen att förbättra både processer och kommunikation i verksamheten. Baserat på statistiken så lyfter organisationen olika populära frågor från forumet direkt på sin hemsida för att underlätta ännu mer för besökare att hitta svar på sina frågor.

screen-shot-2016-12-23-at-09-34-55Botkyrkabyggen startade sitt forum i början av 2015 och utsåg tidigt en huvudredaktör, Elisabeth, som lägger mycket tid på forumvård för att förenkla användandet och göra det så lätt som möjligt för deras besökare att hitta svar.

De kallar forumet sin ”motorväg” in för kundsynpunkter in i företaget. Synpunkterna från kunderna har påverkat hur de utvecklar kommunikation och processer i verksamheten.  De gjorde en mätning förra året som visade att ca 50% av besökarna i forumet (och även andra kanaler) är inte boende i deras lägenheter, det gjorde att de la mer krut på hur de kommunicerar på sin sajt även till den målgruppen.

Besök Botkyrkabyggens forum här

Och tredje plats går i år till…

Lunds kommuns Fastighets AB (LKF)

Juryns motivering: Organisationen som står bakom det här forumet har sen starten arbetat hårt för att hålla forumet uppdaterat och levande över tid. Det är ett forum som används mycket proaktivt för att “hinna före” besökarna och alltid kunna ge svar på frågor.

screen-shot-2016-12-23-at-09-36-04LKF har använt Kundos verktyg, både Forum och Mail, sen juni 2016 och har sen deras början tagit innehållet, kommunikation och forumvård på stort allvar. LKF har därefter verkligen lyckats bibehålla det välvårdade forumet hela vägen och inte bara gjort det till ett engångsprojekt. Nu har de dessutom börjat arbeta mer proaktivt och mer förebyggande med forumet för att ”hinna före” besökarna med frågorna och svaren.

Besök LKFs forum här

Grattis till årets vinnare och stort tack till alla som skickade in nomineringar till årets Kundoforum 2016.

Kommentera

XHTML: Du kan använda dessa taggar: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>