Så skapar du tydliga rubriker i ert forum på Kundo

Kundo Forum levererar två huvudsakliga effekter till dig som kund: Effektivitet & engagemang. Båda dessa effekter bygger på att besökare hittar till befintliga inlägg i ert forum. Ett av de viktigaste redskapen för detta är att ge alla inlägg tydliga rubriker.

Därför blir rubriken viktig

Det finns tre huvudsakliga vägar in till inlägg i forumet:

  1. Användaren klickar på någon av de populära inläggen på forumets startsida
  2. Användaren använder sökfunktionen i forumet
  3. Användaren söker direkt på Google och hittar inlägget i ert forum

Båda Google och forumets egen sökfunktion använder flera kriterier för att hitta de bästa sökträffarna. En av de kritierna är forumets rubrik. En tydlig rubrik hjälper alltså sökmotorn att enklare förstå vilket innehåll som är relevant för sökningen.

Men att bara hjälpa sökmotorn räcker inte. Vi ska också ge användaren en tydlig bild av vilken information som döljer sig bakom varje länk. Låt oss illustrera detta med ett exempel.

Du är intresserad av att delta i TV4:s program ”Idol” som du följer aktivt. Du gör därför en enkel googling efter ”ansökan idol 2014” och får upp följande resultat:

ansökan_idol_2014_-_Sök_på_GoogleVilken av dessa resultat väljer du? Förmodligen väljer du det övre – just för att rubriken tydligt visar att detta är den specifika information du söker efter!

Sammanfattningsvis:

  1. En tydlig rubrik hjälper Kundo att visa de mest relevanta inläggen
  2. En tydlig rubrik hjälper användaren att förstå vilken information de får om de klickar på länken!

Så här skriver du en tydlig rubrik

En bra rubrik beskriver alltså tydligt inläggets innehåll. Här kommer några enkla riktlinjer:

5-10 ord: Vår erfarenhet är att en beskrivande rubrik ofta är 5-10 ord lång. Detta är ingen regel, utan en riktlinje.

Fråga, förslag eller problem? Innehåller inlägget primärt en fråga? Beskriver det ett problem eller ett förslag? Låt rubriken reflektera detta! En fråga avslutas bäst med ett frågetecken, ett förslag skrivs ofta bäst som en uppmaning.

Exempel på en välformulerad fråga: Hur loggar jag in om jag har glömt mitt lösenord?
Exempel på ett välformulerat förslag: Gör det enklare att ändra mitt telefonnummer

Använd nyckelord: Om du är osäker på hur du ska formulera din rubrik så kan du leta efter nyckelord i texten. Vad handlar egentligen frågan om? Försök att få med de viktigaste orden i rubriken!

Det gör inget om rubriken upprepar mycket av det som står i inlägget. Kom ihåg att inlägget inte alltid syns i samband med rubriken!

Det är superenkelt att redigera rubriker i Kundo!

Eftersom rubrikerna är så viktiga är det också riktigt enkelt att redigera dem i Kundo. Håll musen över rubriken och klicka, skriv din nya rubrik och tryck enter. Klart!

Screen Shot 2014-09-23 at 17.09.27

 

Vårt tips är att du alltid börjar med att förtydliga rubriken om det behövs innan du svarar på själva inlägget.

Några goda exempel

Avslutningsvis kommer här några exempel på hur korta och otydliga rubriker enkelt kan bli bättre:

Rubrik: Extra amortering autogiro
Exempel på bättre rubrik: Hur gör jag en extra amortering om jag betalar via autogiro?

Rubrik: Inloggning
Exempel på bättre rubrik: Jag kan inte logga in – Vad ska jag göra nu?

Lycka till med din rubriksättning! Vi lovar dig att detta arbetsätt kommer spara er många upprepade frågor i framtiden!

 

 

 

Inga kommentarer

Kommentera

XHTML: Du kan använda dessa taggar: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>