Boka en demo

Välj en eller flera tjänster nedan.
Lämna ditt telefonnummer här så kontaktar vi dig för en demonstration av vad Kundo kan göra för din organisation.

Kundens roll i servicesamhället

Publicerad October 12, 2012 av Jonatan Larsson

I den utmärkta artikeln "Everything is a service" från förra året behandlar Dave Gray skiftet från industrialism till servicesamhälle. Istället för ett tidigare produktfokus, blir nu tjänster och upplevelser det viktiga i vår nya tid. I denna övergång förändras också synen på kunden. I ett service-samhälle kan man inte längre prata om "konsumenter" utan bör se kunderna som samarbetspartners:

"Unlike products, services are often designed or modified as they are delivered; they are co-created with customers; and service providers must often respond in real time to customer desires and preferences. [...] in a service-dominant world, value is co-created by companies and customers working together. This kind of exchange requires a relationship, and the product is only an intermediate step in the value-creation process."

Och i denna relation som han nämner har sociala medier blivit ett viktigt verktyg. Nya tjänster och tekniker har splittrat kommunikationskanalerna. Det är inte längre möjligt att nå alla kunder på en och samma gång. Megafonen har istället flyttats till kunderna, i och med att de gör sina röster hörda på nätet. Och de företag som lyssnar och engagerar sig är de som kommer att lyckas:

"To many mass-marketers this feels like a chaotic cacophony of voices, and it’s hard to be heard in the crowd. But to most customers it’s an empowering feeling to have a voice, to be heard. Even if a company ignores your complaint, the world will hear, and if companies don’t respond they will eventually feel the pain, as customers find new places to go to get what they want.
The producer-driven economy is giving way to a new, customer-centered world, where companies will prosper by developing relationships with customers by listening to them, adapting and responding to their wants and needs."

I servicesamhället erbjuder du alltid service, oavsett vad du säljer, och en service utvecklas tillsammans med kunderna. För att utvecklas och växa lönar det sig att sätta kunden i centrum, lyssna och skapa relationer. Vi på Kundo vill gärna vara med att bygga den relationen. Med feedback och dialog mot det nya servicesamhället!

Senaste blogginläggen