Boka en demo

Välj en eller flera tjänster nedan.
Lämna ditt telefonnummer här så kontaktar vi dig för en demonstration av vad Kundo kan göra för din organisation.

Kundserviceexperten hjälper dig med ditt inköp

11 november, 2019

Utmaningarna vid köp av ett nytt kundserviceverktyg kan vara många. Allt från att hitta rätt verktyg och involvera resten av organisationen ställer krav på dig som kundservicechef. För att du ska få så bra förutsättningar som möjligt att lyckas med ditt inköp har vi pratat med kundserviceexperten Christian Pettersson.

Som vi såg tydligt i den senaste upplagan av rapporten om kundservicetrender fortsätter kundservice att öka i betydelse. Det gör också att det finns allt fler lösningar du som kundservicechef kan välja när det kommer till verktyg specifikt framtagna för kundservice. Med fler valmöjligheter kommer också fler fallgropar. Vilka är de bästa råden för att göra rätt val?

Christian Pettersson arbetar idag som säljare av digitala kundserviceverktyg. Han har därmed full koll på vad som efterfrågas på marknaden och på de vanligaste misstagen kundservicechefer gör när de ska köpa in ett verktyg. Innan Christian började sälja till kundservice satt han själv på den stolen som inköpare av kundserviceverktyg.

– Nu har jag jobbat med försäljning i drygt tre år. Men innan dess var jag på våra beställares sida. Jag arbetade inom kundservice i tio år, varav de sista sex åren som chef, säger Christian Pettersson.

Tack vare sin erfarenhet från båda sidor förstår Christian såväl sina kunders situation samtidigt som han nu ser processen från ett annat perspektiv och tydligare kan se vilka misstag som är lätta att göra.

Bra förberedelse ger bra resultat

Enligt Christian är nyckeln till att lyckas med sitt inköp att förbereda sig ordentligt. Man måste vara beredd på att det kommer ta tid och också avsätta tid för planering.

– Ofta går det bra om man gjort ett bra förarbete, det är min erfarenhet. Har man koll från början blir ofta inköpet och implementeringen smärtfri.

Bra förberedelse i det här fallet handlar mycket om att tydligt titta på hur situationen ser ut idag och fundera på vad ni vill ha ut av ert nya verktyg. Redan i det här stadiet är det också väldigt viktigt att involvera rätt personer. Vilka kommer att arbeta i verktyget och vilka berörs av det här inköpet? När du ta med dig dina medarbetare i processen kan de dels vara med och tycka till och säga vad de vill ha och dels får du massa bra insikter genom att se på saken ur deras perspektiv.

Bli inte hemmablind

När ni bestämt er för att köpa in ett nytt verktyg till er kundservice medför det ofta att ni behöver se över era egna rutiner och processer. Det är lätt att tro att ett nytt verktyg ska lösa alla problem av sig självt. Så är tyvärr inte fallet allt som oftast. Det är därför viktigt att inte bli hemmablind och fortsätta arbete som tidigare bara för att ”så har vi alltid gjort”.

– Det är ett vanligt misstag som jag både upplevt som kundservicechef och sett hos flera av våra kunder och potentiella kunder. De blir hemmablinda och vågar inte riktigt zooma ut för att se det större perspektivet, säger Christian.

För att verkligen få ut maximalt av ert nya verktyg och lyckas med er kundservicesatsning kan man inte vara rädd för förändring. Om ni verkligen ska kunna effektivisera och förbättra er kundservice behöver ni med största sannolikhet förändra ert arbetssätt för att matcha ert nya verktyg, och därmed också få ut maximalt resultat från ert inköp.

Kundos köpguide hjälper dig på hela resan från idé till köp och ger dig en mängd värdefulla tips. Ladda ner den nu!

New call-to-action

 

Liknande bloggposter

    New call-to-action