Enkla tips för att hålla ett forum relevant och uppdaterat

kundo forum

Vi får ofta frågor om hur man ska arbeta med att hålla sitt forum relevant över tid. Det bästa sättet är att ha en enkel och bra rutin i det dagliga arbetet med att besvara frågor. En rutin som vi brukar använda kallar vi för ”ARS” – Arkivera, Rubriken, Svara.  

A – Arkivera

Nyckeln till ett relevant forum är att enbart rätt innehåll syns i forumet. Får man mängder av sökresultat är det inte lätt att hitta det bästa svaret. När ett nytt inlägg kommer in så bör du därför alltid fundera på om frågan verkligen är relevant för andra. Om inte, så är en bra rutin att arkivera frågan.

En arkiverad fråga försvinner från forumets sökfunktion och listor, men du kan fortfarande svara på frågan, och det är fortfarande möjligt för frågeställaren att ställa följdfrågor.

R – Rubriken

Om du valt att arkivera en fråga så behöver du inte bry dig om rubriken, då syns inlägget bara för dig och frågeställaren. Om du däremot valt att publicera frågan och svaret på forumet så blir rubriken mycket viktig och behöver ofta förtydligas.

En bra och tydlig rubrik hjälper inte bara andra besökare att hitta rätt information när de söker på forumet, det gör det även tydligt vad frågan handlar om. Du redigerar enkelt rubriken genom att bara klicka på den. En bra rubrik är ofta 5-10 ord lång och gärna formulerad som en fråga.

Självklart kan det vara bra att se över språket i hela frågan om ni väljer att publicera det på ert forum.

Guide: Så skriver du bra rubriker i forumet

S – Svara

Självklart ska alla svar ni skriver vara tydliga och trevliga, men de kan skilja sig lite beroende på om du valt att arkivera eller publicera frågan. Om du valt att publicera frågan så ska du alltid tänka lite extra på att ditt svar även ska kunna hjälpa fler. Förutom en rubrik som gör att andra enkelt hittar frågan så är det bra att skriva ett svar som kan täcka in närliggande frågor och eventuella följdfrågor. Ett annat tips är att inkludera länkar till liknande information i forumet eller på er webbplats.

Guide: Så skriver du tydliga, trevliga och effektiva svar

 


 

Kundo tillhandahåller moderna verktyg för digital kundservice. Våra molntjänster ger er bättre och mer effektiv kunddialog. Läs mer och kontakta oss för en kostnadsfri demo på Kundo.se.

Inga kommentarer

Kommentera