Två exempel på fantastisk kundservice

success

En dålig kundserviceupplevelse kan få oss att av avstå ett varumärke för all framtid. Bra kundservice å andra sidan kan göra oss till livslånga och lojala ambassadörer för samma varumärke.

Bra kundservice handlar inte bara om generösa öppettider i supporten eller snabba svar på kundernas frågor. Bra kundservice kan vara små saker som gör en upplevelse mer personlig, rolig och lättsam, något som får kunderna att känna sig välkomna och uppskattade.

Här kan du läsa om två exempel på bra kundserviceupplevelser där företagen gjorde just det där lilla extra för sina kunder.

Alla kundinteraktioner kan bygga varumärke

Giveaways är ett enkelt och återkommande fenomen bland företag som vill nå ut med sitt varumärke och stärka sina kundrelationer. Fenomenet är så vanligt att kunder i vissa fall kanske tar för givet att de ska kunna få saker gratis, och de kanske till och med blir besvikna om de inte får något? Nedan är ett fantastiskt exempel på hur Samsung Kanada hanterade en förfrågan från en kund som ville ha en gratis telefon. 

dragon

Det var kanske självklart att svaret skulle bli ”nej” – men det var roligt ”nej”, och Samsungs sociala kundservicerepresentant ritade egen bild av en känguru på en cykel.

kangaroo

Shane uppskattade att man tagit sig tid att rita en känguru och delade sitt inlägg och svaret från Samsung på Reddit, och det blev snabbt en viral succé. En succé som gjorde att Samsung trots sitt initiala nej bestämde sig för att överraska Shane med en personlig telefon – med draken på! Se telefonen och brevet från Samsung nedan.

phone

Varje kundinteraktion kan omvandlas till en vinst, även de negativa. Alla behöver inte ge bort en personligt designad telefon, men att lyckas skapa en upplevelse som din kund vill dela med sig av betyder att du lyckats mer än väl med att leverera lite extra kundvärde.

”The Ritz-Carlton’s service”

Ritz-Carltons servicepolicy är så legendarisk att berättelser om nöjda kunder till och med har resulterat i flera böcker. I en av dessa berättar författaren om en gång när han själv bodde på Ritz-Carlton, och hur han i all hast vid utcheckningen glömde kvar laddaren till sin laptop. Författaren insåg sitt misstag på flyget hem och bestämde sig för att ringa hotellet dagen efter för att fråga om de kanske skulle kunna tänka sig att posta den till honom, men det hann han aldrig göra. Dagen efter fick han en expressleverans från hotellet han bott på med laddaren och en lapp med texten;

”Herr DiJulius, jag ville se till att vi fick denna levererad till dig direkt. Jag är säker på att du behöver den, och för säkerhets skull så skickade jag med en extra laddare till din dator.” – Undertecknat av Larry på hittegodsavdelningen.

Tycker du den här kundservicehistorien låter som något utöver det vanliga? På Ritz-Carlton är den inte det. Här har nämligen alla anställda rätt att spendera upp till 2000 dollar per dag för att förbättra gästupplevelsen. Oavsett om den anställda jobbar i receptionen, i restaurangen eller städar hotellrummen, så kan de själva bestämma sig för att göra gästens upplevelse exceptionell – vilket var fallet i exemplet ovan.


Har du själv upplevt kundservice som varit exceptionell? Eller har du kanske hört eller läst om några bra exempel? Berätta gärna i kommentarsfältet!

Prenumerera på Kundos populära nyhetsbrev så lovar vi att skicka fler exempel på fantastisk kundservice och hur ni kan göra för att er kundservice ska bli fantastiskt.